Saturday, 18 February 2017

Alhamdulillah Syukur

Teks : Anys Idayu Zakaria

Alhamdulillah syukur, 15 Februari lalu genap usiaku 33 tahun. Tuhan masih beri peluang untuk aku meneruskan kehidupan di dunia fana ini. Berbaki usia menuju akhirat perlu terus memperbaiki diri ke arah kebaikan. Alhamdulillah. Terima kasih Allah.
Terharu sungguh dengan ucapan doa dan ingatan daripada rakan-rakan FB, keluarga Ma dan abah.

“Selamat hari lahir kak long mogax kak long sentiasa ceria dgn likux hidup sebagai ibu tunggal dgn kerenah anakx yg sedang membesar abh dan ma sentiasa doakan kak long supaya berjaya dlm hidup dan kerjaya kak long amin” (ucapan abah)

Abah, memang sentiasa ingat tarikh lahir anak-anak, termasuk cucu-cucu beliau. Jika zaman sekolah dulu, setiap kali menyambut hari lahir, pasti abah akan hulurkan duit sebanyak RM50, sebagai tanda hadiah.  Dan pastinya aku beli buku dan simpan duit tersebut. Kini, doa dan ingatan sangat-sangat bermakna untuk aku. 

Sebenarnya ia juga melewati setahun aku sendiri. Beberapa tahun lepas ketika menyambut ulangtahun kelahiran, kenangan pahit yang tak mungkin dilupakan. 2 tahun lepas 15 Feb, dia memang tak ingat tarikh ini. Tapi pada tarikh inilah dia sanggup menumbuk muka aku, sehingga senget cermin mataku. Huhu.  walaupun begitu, masih lagi aku pakai buat beberapa tempoh masa, kerana tiada wang lebih untuk membetulkannnya.  Lebih berguna untuk kegunaan lain.  Ah, banyak lagi kisahnya.  Biarlah aku simpan sendiri.  Kerana dengan luahan adakala membuatkan aku jadi geram dan sakit hati.

Untuk mengelakkan sakit hati, lebih baik tidak usah fikirkan hal-hal lampaukan.  Aku sudah ada kehidupan kini, yang perlu diteruskan bersama anak-anak.  Owh ya, rupanya kad hasil tulisan tangan sendiri yang kakak mahu berikan kepadaku.  Patutlah beriya-beriya kakak bertanya tarikh lahirku.  Mungkin takut tersalah. He he he.  Terima kasih kakak dan adik.

Alhamdulillah terima kasih Allah untuk kehidupan hari ini dan semalam. Semoga yang baik-baik sahaja menyinari hidupku. Semoga Engkau sentiasa permudahkan apa juga urusan kehidupanku.

No comments:

Post a Comment